הנחיות התזונה לחודש ראשון לאחר ניתוח טבעת

מאת הדיאטנית הבריאטרית חיה שוויגר

 

הניתוח שעברת הוא הצעד הראשון שלך בדרך לירידה במשקל ולבריאות טובה. הסתגלות למצב החדש דורשת אורך רוח וסבלנות. החזרה לשגרת האכילה תלויה במידה רבה ביכולת ובנכונות שלך למלא אחר ההנחיות. ניתן להיעזר בבני משפחה וחברים לקבלת תמיכה וליווי. רכישת הרגלי אכילה חדשים יגדילו וישמרו את הירידה במשקל וימנעו תופעות לוואי וסיבוכים לא רצויים.

שלב א': נוזלים – 7-1 ימים לאחר הניתוח
‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

ביום הראשון יש להקפיד על שתיית כוס מים אחת בלבד בשעה, בהמשך היום ניתן לשתות גם תה חלש.
ביום השני ניתן להוסיף שתיית מרק צח ומיצים צלולים (תפוחים, ענבים, פטל וכד').
מהיום השלישי ניתן להוסיף חלב, קפה, ריוויון, לבן ויוגורטים נוזליים, אקטימל, מיצי ירקות ופירות.
יש להקפיד בימים הראשונים שהשתיה תהיה בטמפרטורת החדר, לא חמה מאד ולא קרה מאד.

הנוזלים המותרים: מים, מרק צח (מסונן וללא חתיכות), תה, ג'לי, מיצי פרי מסוננים, (תפוחים / אגסים / ענבים), אקטימל, נוזלי מרק ללא חתיכות, חלב, ריוויון, לבן, יוגורט, מיצי פירות וירקות טבעיים, קפה, משקאות דיאטטיים לא מוגזים.

כללים חשובים:

• לשתות לאט, בלגימות קטנות, להמנע מבליעת אוויר בזמן השתיה.
• אין לשתות יותר מ- 100-50 מ"ל בבת אחת (רבע עד חצי כוס בכל פעם).
• יש לשתות כ- 10 כוסות במשך היום.
• אסור לשתות משקאות מוגזים!
• אין ליטול תרופות בצורת כדורים, באם נוטלים תרופות יש להתייעץ עם הרופא באם ניתן לרסקם או
• לקבלם בצורה נוזלית.
• מומלץ להקפיד שעיקר השתיה תהיה על בסיס מוצרי חלב על מנת לספק לגוף חלבונים.
• מיד לאחר השחרור מבית חולים יש להתחיל לקחת מולטיויטמין למציצה/נוזלי. ניתן להשיג בכל בית
• מרקחת.

מולטיויטמין המומלץ עבורך למשך החודש הראשון:
צנטרום ג'וניור – 2 טבליות למציצה ביום.
סופרדין – להמיס כדור אחד בחצי כוס מים.

שלב ב': נוזלים ודייסות  – 7 ימים לאחר הניתוח
‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

המזונות המותרים: מים, נוזלי מרק ללא חתיכות, תה, ג'לי, חלב, ריוויון, לבן, יוגורט, מעדנים חלקים, מיצי פירות וירקות טבעיים, קפה, משקאות דיאטטיים לא מוגזים.

בנוסף ניתן להוסיף מזונות במרקם דייסתי ומזונות טחונים בבלנדר:
• מחיות של ירקות ופירות ללא גרעינים, מבושלים, מקולפים וטחונים.
• דייסות אורז/סולת/קורנפלור.
• דג/עוף/הודו מבושלים היטב וטחונים בבלנדר.
• ביצה רכה או ביצה קשה מגורדת דק/מוס טונה/ממרח כבד.
• גבינה לבנה/קוטג'.
• טחינה/סלט חומוס/סלט אבוקדו

כללים חשובים:

• רצוי להתחיל להוסיף 2 כפות של מזונות טחונים במשך 5-6 פעמים ביום ולהעלות כמות בהדרגה,
• בהתאם לתחושה אישית.
• לשתות לאט ובלגימות קטנות.
• אין לשתות יותר מ- 200 מ"ל (כוס) בבת אחת.
• יש לשתות 10-8 כוסות במשך היום בין הארוחות.
• אסור לשתות משקאות מוגזים.
• אין לשתות ביחד עם האוכל! יש לשתות כ- 15 דקות לפני האוכל או 30 דקות לאחר האוכל.
• יש להמשיך לקחת תוספת מולטיויטמין למציצה.

תפריט לדוגמא:
יש להקפיד לאכול כל 2-4 שעות! לא לשכוח לשתות בין הארוחות.

ארוחת בוקר:         ♦ דייסת סולת/קורנפלור בחלב/מעדן
                                  ♦ או: 2 כפות גבינה לבנה עד 5% + כפית סלט חומוס

ארוחת ביניים:      ♦ גביע יוגורט ביו עד 3% (ללא חתיכות פרי), ביצה רכה או טונה

ארוחת צהריים:    ♦ מרק טחון בבלנדר המכיל: גזר, דלעת, קישוא, + עוף/דג/הודו – לפחות פעמיים
                                   במשך היום
–                               ♦ או: ממרח כבד + ½ כוס פירה תפו"א

ארוחת ביניים:     ♦ 2 כפות טונה / ביצה קשה מגורדת דק, רסק פרי

ארוחת ערב:        ♦ 2 כפיות סלט טחינה/אבוקדו, יוגורט עד 3% (ללא חתיכות פרי)

‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾
לנסות להיות קשובים לבטן (ולא לראש)
להפסיק לאכול כאשר מרגישים שבעים!

‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

תחושה של לחץ או מחנק באזור החזה מעידה בד"כ על אכילה בכמות גדולה מדי או מהירה מדי.
במצב כזה מפסיקים לאכול, מתהלכים מעט, אין לשתות. תחושת המחנק תעבור בד"כ תוך 10-15 דקות.
יש לנסות בפעם הבאה לאכול מעט ולאט!!!

3 שבועות לאחר הניתוח ניתן להוסיף קציצות מבושלות או עוף מבושל רך מאד. יש להקפיד על אכילה איטית ולעיסה טובה.
מי שמסתדר עם המזון הטחון, יכול לעבור למזון רך שאינו טחון באופן הדרגתי ע"פ ההנחיות הבאות:

שלב ג': דיאטה רכה  – 2-3 שבועות לאחר הניתוח
‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

בשלב זה אין צורך לטחון את המזון.

המזונות הנוספים המותרים:
• קציצות מבושלות, עוף/דג מבושל או אפוי רך, בולונז וכד'.
• איטריות, פתיתים, אורז.
• ירקות מבושלים ופירות רכים וקלופים (מלון, אגס, אפרסק רך וכד')
• קורנפלקס, צנים, טוסט, פתית.
• ירקות ופירות טריים, קלופים וחתוכים דק.

כדאי להוסיף קודם את המזונות הרכים יותר כגון קציצות ואיטריות ובהמשך להוסיף ירקות ופירות רכים וקלופים, טוסט, קרקרים.

מומלץ להוסיף בכל ארוחה מזון אחד חדש בלבד.
לאחר הוספת מגוון מזונות, ניתן להתחיל להוסיף ירקות ופירות טריים.
כשמתחילים להוסיף ירקות ופירות טריים מומלץ לקלפם, לחתוך קצוץ ולהקפיד על לעיסה טובה.
לאחר שניסית מגוון של ירקות ופירות אפשר להפסיק לקלפם.

כללים חשובים:

• ללעוס היטב ולאכול לאט. יש לאכול בצורה רגועה ומסודרת, אם מגיעים "מורעבים" לארוחה זה מקשה
• ללעוס טוב את האוכל.
• להקפיד על אכילת נפחים קטנים של מזון כדי למנוע תחושת לחץ ובחילות. אם יש תחושות אלה, יש
• להקטין את נפח הארוחה.
• יש לשתות 8 כוסות במשך היום בין הארוחות.
• אין לשתות ביחד עם האוכל! יש לשתות כ- 15 דקות לפני האוכל או 30 דקות לאחר האוכל.
• להקפיד ליטול תוספת מולטיויטמין למבוגרים (אין צורך להמשיך בויטמין המסיס).

יש להקפיד לאכול ארוחות קטנות ותכופות במשך היום, אין לחכות מעל 4 שעות בין ארוחה לארוחה.

תפריט לדוגמא (כ- 5-6 שבועות לאחר הניתוח):

ארוחת בוקר:         ♦ 1 פרוסת לחם קלוי (טוסט) / 3 פתית, טונה / ביצה + כפית מיונז, ½ ירק טרי
                                  ♦  או: 1 כוס חלב + קורנפלקס
ארוחת ביניים:      1 גביע מעדן/יוגורט
ארוחת צהריים:     2-1 קציצות עוף  דג או בשר לא מטוגנות, 2 כפות אורז/איטריות/תפו"א קטן, 2 כפות
                                    ירק מבושל / סלט
ארוחת ביניים:      פרי טרי / יוגורט / פרוסת לחם + ממרח
ארוחת ערב:          3-2 פתית/קרקר, 2 כפות קוטג' עד 5% / 1 פרוסה גבינה צהובה / 2 כפות טונה,
                                    מנת ירק טרי
ארוחת לילה:        1 גביע יוגורט + 2 כפות קורנפלקס

‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾
♣ באם מרגישים שהאוכל "נתקע"
הליכה קצרה ותנועות עיסוי במקום יכולות לעזור ולהקל על התחושה.
כדי להמנע מתחושה דומה בעתיד יש לנסות ללעוס טוב יותר
ולהקטין את נפח הארוחה.

‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

בהצלחה!

חיה שווייגר דיאטנית קלינית